Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnemiljøet

Børnemiljøet er for elever i 0.-5. kl. 

 

Morgenrutine

Om morgenen ringer skoleklokken to gange - kl. 7.50 og kl. 8.00. Elever, der ikke er tilmeldt morgen-SFO, har først adgang til skolen fra første ringning. 

Mellem kl. 7.50 og 8.00 skal eleverne lægge deres madpakker i klassens køleskab i Centralrum A (C1), gå ind i klassen og sætte sig.

Infotavle og tjek-ind/ud

I morgen SFO’en bruges systemet Aula til indtjekning af elever. Der hænger en tavle i SFO’en (Hytten), hvor eleverne skal krydse sig ind om morgenen, hvis de går i morgen-SFO. I første modul i klassen bliver alle elever spurgt, om de skal i SFO efter skole, og bliver på den måde krydset ind i SFO. Hvis eleverne ikke ved, hvad de skal, bliver de også krydset ind i SFO.

Eleverne skal huske, at krydse sig ud når de hentes eller selv kører hjem fra SFO. Ligeledes skal de sige farvel til en voksen i Hytten.

Spørg pædagogerne i SFO’en, hvis du er i tvivl om noget. Hvis man har problemer med appen, kan man kontakte Janni (JRK) på Aula. 

Legeaftaler i fritiden

Børn udvikles i relationen til deres jævnaldrende kammerater. Fra skolens side ser vi det derfor som en god ide, at I hjælper jeres børn med at lave legeaftaler i privat regi, da det betyder meget for udviklingen af børnenes venskaber, at de har besøgt hinanden. Ligeledes opfordrer vi til at lave mange legeaftaler på tværs og ikke kun med bedstevennen/-veninden. 

Morgensang

Hver Torsdag synger eleverne fra 0.-9. klasse morgensang i Centralrum A(C1) fra 8.00 til 8.15. Der synges to sange og forældre er velkomne til at deltage. 

Frikvarterer og ringetider

I løbet af skoledagen er der indlagt to store frikvarterer. Disse finder sted fra klokken 9.30 – 9.50 samt 11.40 – 12.00. Andet frikvarter er der ekstra fokus på trivsel. Dette frikvarter bemandes og tilrettelægges af SFO personalet. Dette betyder, at der er mange fastplanlagte aktiviteter eleverne frit kan vælge imellem. Derudover findes der ligeledes synlige faste omsorgspersoner iført veste, som kan hjælpe med et plaster, kram eller guidning i frikvarteret. 
Vi går ind for et " Jeg er med!" i stedet for "Må jeg være med?". 

Elektroniske enheder

Eleverne skal aflevere deres elektroniske enheder som mobiltelefon, smartwatch, tablet mm. om morgenen klokken 8.00, og får dem igen, når de har fri fra skole. Skolen har ingen forsikring, der dækker tyveri, skader osv., så elektroniske enheder medbringes på eget ansvar.

Brug af elektroniske enheder som mobiltelefon, smartwatch mm. er ikke tilladt i SFO-tiden. Vi  henviser til AULA komme/gå funktion, til registrere børnenes ankomst og afhentningstider i SFO'en.

Garderobeplads

Hvert barn har sin egen garderobe, hvor sko og overtøj skal være. Børnene skal ud i alle pauser, der er tale om minimum to gange, uanset vejret. Det er derfor vigtigt, at barnet har skiftetøj (undertøj, strømper, bukser, bluse mm.) til minimum to skift dagligt samt regntøj, flyverdragt, gummistøvler og overtøj, der passer til årstiden. 

Vi anbefaler, at alle børn har en pose eller taske ved sin garderobe til vådt eller beskidt tøj, der måttes skiftes i dagens løb. 

Sygdom

Sygdom skal meldes på Aula til klassens voksne inden kl. 8.00, den dag barnet er fraværende. Skriv også gerne en besked, når barnet kommer tilbage igen. Andet fravær skal på samme måde som sygdom meddeles på Aula. 

Yderligere information vedr. sygdomsforløb kan findes på Sundhedsstyrelsen

Madpakker

Der er to spisepauser i løbet af skoledagen. Der spises lille-mad omkring kl. 9.15 og store-mad omkring kl. 11.20. Alle børn skal derfor have to madpakker med. En mindre madpakke med f.eks. lidt frugt, en bolle, lidt grønt eller lignende til kl. 9.15 og en almindelig madpakke til kl. 11.30. (Vi anbefaler en ekstra madpakke til eftermiddagssfo) 

Skolemad

To dage om ugen kan der bestilles skolemad - tirsdag og fredag. I kan læse mere og oprette en bruger på www.skolemad.nu. Skolemaden bliver afhentet af klasserepræsentanter aftalt i klassen til kl. 11.30 og deles ud til de børn, der har bestilt.

Husk stadig at have en lille madpakke, hvis dit barn skal have skolemad.

Skolemælk

Det er muligt at bestille skolemælk til alle dage, hos Skolemælk - Kickstart en af dit barns gode vaner | Skolemælk (skolemaelk.dk)

Penalhuset

Det er vigtigt, at elevernes penalhuse indeholder lineal, viskelæder, mindst to spidsede blyanter, spidsede farveblyanter samt blyantspidser. Tjek dit barns penalhus en gang om ugen, så det hele tiden er i orden. 

Headset

Når eleverne arbejder på tablet eller computer, kan der hurtigt opleves støj i klassen. Derfor anbefaler vi, at alle elever medbringer deres eget headset. HUSK navn på.

Forældreråd

Der er et forældreråd i hver klasse med tre til fire forældre. Forældrerådets opgave er at arrangere fællesoplevelser for hele klassen, så alle kan lære hinanden at kende. Derudover er forældrerådet bindeled mellem lærerne og forældrene. Forældrerådet bestræber sig på at arrangere ca. to til tre årlige arrangementer for klassen (dette kan dog variere mellem årgange). 

Fødselsdage

Når et barn har fødselsdag, må det meget gerne dele noget ud til klassen. Lærerne er gerne behjælpelige med uddelingen. Til børnefødselsdage må man gerne låne lokaler på skolen (Det skal være for alle klassens børn, uden alkohol og det kan aftales nærmere med skolens administration.) Hvem man inviterer, og hvad gaver skal koste, bliver diskuteret på det første afholdte forældremøde. I tilfælde af allergier bedes man selv gøre opmærksom på dette.

Årshjul

På Korup Skole ønsker vi, at sikre en fællesskabsfølelse på tværs af årgangene, derfor afholder vi en række arrangementer gennem året. Ved siden af disse, etableres der også venskabsklasser på tværs af alle årgange, som Heldagsafdelingen også deltager i. 

- Motionsdag, også kendt som Trim-dagen, afholdes fredagen inden efterårsferien. 

- Juleklippedag afholdes sidste fredag i November.

- Korup Skoles Musical afholdes hvert andet år. 

- Fastelavn afholdes sidste fredag inden vi går på Vinterferie.

- OL-dag afholdes den sidste uge inden sommerferien og er et motion- og trivsels arrangement. 

Antimobbestrategi

Korup Skole har et værdiregelsæt og en antimobbestrategi http://kortlink.dk/27zty. Der arbejdes forbyggende i forhold til problemskabende grupperinger og generelt fokus på barnets trivsel.