Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ungemiljøet

Ungemiljøet på Korup Skole
Vores mål med undervisningen i Ungemiljøet er, at eleverne skal være trygge, de skal ses, og de skal vokse personligt, fagligt og socialt. Vi er optaget af, at eleverne er i trivsel.
 

To-lærer-princippet
Vi har en lang tradition for To-lærer-princippet på Korup Skole, fordi vi har set fordelene ved, at eleverne har kunnet deltage i et større fællesskab. 
I forhold til elevernes tryghed og faglige udbytte, har vi valgt at parallellægge samtlige timer på de enkelte årgange. Hver årgang vil kunne deles i hold eller have fælles undervisning med begge lærere. Lokalerne støder op til hinanden med en dør mellem, og når den er åben, vil eleverne opleve, at de deler lærere.
Vi ser vores to-lærer-princip som en klar fordel. Vi har engagerede undervisere, der undervejs kan sparre med hinanden både før, under og efter undervisningen. Samtidig gør det os mindre sårbare ift. kurser, sygdom eller andet fravær, da der vil være en underviser tilbage, der ved, hvad der arbejdes med, og som kan instruere en vikar.
Det er vores klare holdning, at det giver eleverne stabilitet og tryghed. 

Klasse-, hold- og årgangsundervisning i det fysiske rum
Vi arbejder med at gøre det fysiske undervisningsmiljø mere komfortabelt. Vi vil indrette vores læringsrum og -miljøer, så de i et større omfang tilgodeser elevernes forskellige behov i undervisningen. Der er muligheder i varierede læringsrum.
Vi har to lokaliteter, hvor vi kan samle op til flere årgange. Det er vigtigt for os i forhold til morgensamlinger, oplæg og fælles undervisning. Rent fysisk er det i Ungemiljøets fællesrum, vores gamle bibliotek og i Grønt lokale. Vi har etableret et stilleområde, hvor de elever, der har brug for at kunne fordybe sig, får gode muligheder.
De andre lokaler i Ungemiljøet er mere velegnede til klasse- og holdundervisning, som tidligere beskrevet.
 

Derfor er holdundervisning vigtig for os
Vi kan tilgodese de elever, der kan drage nytte af, at der undervises på et mindre hold med mere kontakt til deres underviser, mens andre har glæde af at være på et større og mere selvstændigt hold med den anden underviser. Der er elever, der har brug for nye fællesskaber enten fagligt eller socialt. Livet bliver større for vores elever i takt med, de bliver ældre og verden åbnes. Vi vil gerne støtte op om, at de får flere samarbejdspartnere.


Fællesskab skaber tryghed
Vi er opmærksomme på, at klassen for nogle elever, og ikke mindst deres forældre, betyder tryghed. Vi ved, det for nogle elever kan være svært at finde nye kammerater, og at verden er stor og uoverskuelig, derfor er det rart at kunne være i et fællesskab, hvor de ikke altid udfordres socialt. Vi opfordrer til, at de enkelte årgange holder arrangementer for begge klasser/hold. Hvis der er behov for at fastholde klassearrangementer, kan dette aftales i forældrerådet. 


Kontaktlærerordningen
I Korup Skoles Ungemiljø har alle elever en kontaktlærer. Eleverne er fordelt mellem de undervisere, der er på årgangen, hvor hver underviser har mellem 10 – 20 elever, som de har et særligt fokus på. Kontaktlæreren er den person, der har elevsamtalerne og den primære kontakt til hjemmet.
Vi har en ugentlig trivselstime på skemaet, så der er tid og rum til fællesskabet i kontaktelevgruppen og på årgangen. 
Det er vigtigt for os, at samarbejdet omkring det enkelte barn fungerer, så hvis du som forældre oplever, der er noget i dit barns liv, du undrer dig over, eller der sker noget på hjemmefronten, der vil få indflydelse på dit barns skolegang, så tag fat i dit barns kontaktlærer, så I kan få talt sammen om, hvordan I bedst kan hjælpe barnet/den unge.
Kontaktlærerne arbejder indbyrdes sammen om trivsel på årgangene, de mødes på ugentlig basis, hvor der drøftes tiltag og trivsel. 


Trivsel

Fra og med skoleåret 22/23 er der tilknyttet en inklusionsvejleder til hver årgang. Inklusionsvejlederen har fastlagte møder med teamet og indgår ligeledes i undervisningen på ugentlig plan. Alt dette gøres for at bevare og/eller højne god trivsel. 

Vi har også indført et MiLifeforløb på 7.årgang. Det er et forløb der er udviklet i samarbejde med UngOdense  og det stiller skarpt på unges selvværd. Målene er at eleverne får fokus på egne styrker, oplever lyst til læring og trivsel og at klassen styrkes på både det faglige og sociale plan.

Antimobbestrategi
Korup Skole har et værdiregelsæt og en antimobbestrategi http://kortlink.dk/27zty
Der arbejdes forebyggende i forhold til problemskabende ungegrupperinger og risikoadfærd som fx rusmidler. Vi har et godt samarbejde med både fritidsvejledere https://ungodense.dk/index.php?open=1355&menu_id=99
og SSP https://www.sspodense.dk/


Kommunikation
Vi vil gerne være dygtige til at kommunikere. Nogle forældre synes, det er for meget, andre for lidt. Noget der opleves som hverdag for skolens medarbejdere kan opleves som en stor og alvorlig sag for jer og omvendt. Vi opfordrer jer til at kontakte de undervisere, hvor I tænker, der er noget, I skal have talt om.
Ledelsen kontaktes, når I har forsøgt at samarbejde med jeres barns underviser, og ikke føler, I bliver hørt.
Skolebestyrelsen kontaktes, ved overordnede principielle sager, eller I ikke føler, at skolens ledelse tager jer alvorligt.


Traditioner
På Korup Skole har vi faste traditioner, som skaber fællesskabsfølelse på tværs af årgange. Det afspejler sig blandt andet i:
- Morgensamling for hele skolen og også morgensamling for hele ungemiljøet; her enten synges der, tages relevante emner op eller begge dele
- Trimdag. Korup Skoles motionsdag, som altid ligger fredag inden efterårsferien.
- Juleklippedag, sidste fredag i november, ungemiljøet pyntes op - en hyggelig dag 
- Uge 6, der arbejdes med de timeløse fag som sexualundervisning, netetik, ungegrupperinger mf.
- Fastelavn, hvor 8. årgang har en stor opgave
- Venskabsklasser på kryds og tværs af hele skolen
- OL-dag. Et trivselsarrangement den sidste uge inden sommerferien.


Særligt for 6 årgang


Når eleverne rykker op i Ungemiljøet, vil de i starten af skoleåret modtage en besked om, hvordan det er at gå i Ungemiljøet. Beskeden skal sikre, at både elever og forældre føler sig inddraget og har en forståelse af, at undervisningen bygges op på anden vis, end de har været vant til i Børnemiljøet.

Når eleverne går i 6. klasse, vil eleverne blive præsenteret for mange nye lærere. 
For at sikre tryghed for eleverne, vil de det meste af tiden have undervisning i deres vante klasser, 6A og 6B. Der kan dog forekomme enkelte gange, hvor eleverne samles som årgang og undervisningen dermed foregår på tværs.
Eleverne vil være inddelt i A og B, hvorimod elevernes lærere vil rykke rundt imellem klasserne.

Eleverne tildeles en kontaktlærer. Kontaktlæreren er en, der enten har et særligt bånd med eleven eller forældrene. 
Den første kontaktlærerordning, der sendes ud, kan godt ændres undervejs, da der kan opstå nye relationer mellem lærer og elev.

Overlevering
Vi indkalder 5.klassernes forældre i slutningen af 5. skoleår for at undervisere og forældre får lejlighed til at hilse på hinanden. Underviserne vil her fortælle om ungemiljøet, og hvilke erfaringer de har, og hvordan kommende skoleår vil se ud for eleverne. 
For at sikre, at eleverne får en så god overgang fra Børnemiljø til Ungemiljø som  muligt, har vi i overleveringen et tæt samarbejde med 5. årgangs lærere, i forhold til hvordan klassen arbejder fagligt og socialt. 
Hvis der er særlige faglige eller sociale forhold i forbindelse med enkelte elever, bliver den nye kontaktlærer informeret grundigt herom. Der afholdes møder med lærere, ledelse og AKT efter behov, så elever og forældre ikke skal opleve at de starter forfra.
Frem til efterårsferien på 6. årgang vil eleverne være i deres kendte klasser. Dernæst  arbejder vi med at eleverne øver sig i nye samarbejdspartnere fra den anden klasse.
En vekselvirkning, som vi har gode erfaringer med, og som vi tror på vil hjælpe med at danne flere og nye relationer og på den måde vil være med til at åbne verden for eleverne.


Særligt for 7. årgang

Undervisningen foregår som udgangspunkt i egne klasser.
I anden del af skoleåret er der dog mulighed for, at lærerne kan afprøve holddeling i enkelte fag.
Det vil i den sidste del af skoleåret også være en mulighed at afprøve en holddeling på tværs af flere fag samtidig.
På 7. årgang fastsættes det, hvilken kontaktlærer den enkelte elev har fra nu og frem til og med 9. 
Dog tages der højde for samarbejdsvanskeligheder, hvilket betyder, at kontaktlærerfunktionen kan ændres, hvis dette tilgodeser eleven.

Praksisvalgfag
Jeres unge mennesker skal vælge et praksisvalgfag. Det vil vi blandt andet tale med dem om i slutningen af 6. årgang.
På Korup Skole kan eleverne vælge mellem håndværk og design, billedkunst og madkundskab. Alle fagene afsluttes med en prøve i løbet af januar  på 8. årgang. Det bliver hermed det første prøvefag som jeres børn stifter bekendtskab med.
Man har i Folketinget besluttet at sætte fokus på ovenstående fag, dels for at de skal fremme alle elevers alsidige udvikling og dannelse, dels skal det åbne flere elevers øjne for erhvervsuddannelserne.

Konfirmationsforberedelse
I Korup kirke er der konfirmationsforberedelse. Undervisningen er typisk en eftermiddag fra kl. 14:10 - 16:00
Hvis der er elever der ikke skal konfirmeres, kan vi, såfremt forældrene ønsker det, tilbyde at eleven kan sidde på skolen og fx. arbejde med deres skoleopgaver i samme tidsrum.
 

Blå mandag
Eleverne bliver konfirmeret i Korup Kirke. Som regel over to weekender, men det pga. helligdage ligge i samme weekend. Der er kun én Blå mandag.
De elever der bliver konfirmeret søndag, hvor der ikke er Blå mandag, har lov til at møde kl. 10:00  
http://kortlink.dk/korupkirke/29xpa

Særligt for 8. årgang

Når eleverne begynder i 8. klasse, har de en god forståelse af, hvordan det er at gå i Ungemiljøet. 
Eleverne har så småt afprøvet samarbejder på tværs af årgangen, og som lærere har vi dermed fået god viden om, hvordan eleverne samarbejder på tværs af årgangen.

I 8. klasse vil eleverne derfor opleve at blive inddelt i hold oftere, som en del af Odense Kommunes trivselsplan om mangfoldige læringsmiljøer. 
Disse holdinddelinger vil være fagligt eller socialt begrundet, og give eleverne erfaringer med samarbejder på tværs og hjælpe dem med at være nytænkende, nyskabende og nysgerrige på sig selv og hinanden. Derudover vil det også lægge op til medbestemmelse for eleverne.

Eleverne vil vende tilbage til egne klasser efter et forløb med holddannelse. 
Eleverne starter og slutter skoleåret i egne klasser.


Skolerejse/lejrskole/studietur:
Korup Skole bidrager med et beløb svarende til, hvad et ophold kan gøres for i Danmark. Ved ture i Danmark, der strækker sig over to overnatninger, kan der køres gratis med DSB. 
Der har gennem de sidste mange år været tradition for at tage til udlandet, hvor forældrene har betalt differencen ind på en forældrekonto, som en forældre har taget ansvaret for. Skolerejsen/lejrskolen er for alle elever, hvad enten forældrene har indbetalt eller ej. 
Derudover kan forældrene opkræves et beløb til mad, hvad enten opholdet er i Danmark eller udlandet. I skrivende stund er beløbet på 75 kr pr. dag.


UPV
Jeres unge skal uddannelsesparatheds vurderes første gang, når de går i 8. klasse. Nogle elever og forældre oplever det som værende meget ubehageligt, og vi gør på skolen meget ud af at omtale det som et redskab, der kan guide eleverne i, hvor de skal bruge noget energi, for at kvalificere sig til den uddannelse de kunne ønske sig- I kan læse mere her  http://kortlink.dk/sqka. Hvis dit barn ikke vurderes uddannelsesparat, vil vi indkalde jer til et møde eller telefonsamtale i slutningen af januar eller start februar. 


UUO
Har I brug for vejledning omkring jeres unges uddannelsesvalg, kan I ud over underviserne kontakte UUO https://www.uuo.dk/ Her kan I finde jeres barns UUO-vejleder og andre nyttige informationer vedrørende ungdomsuddannelse. Hvis I er nysgerrige for at se mere omkring de forskellige uddannelser er dette et godt sted at orientere sig https://www.ug.dk/6til10klasse


Introkurser
I løbet af 8. årgang vil eleverne skulle vælge hvilke 2 uddannelser de kunne tænke sig at undersøge. Dette vil foregå sammen med vores underviser Gitte Hansen og vores UUO-vejleder Gitte Sunesen. Introkurser er tidligere kendt som "Brobygning".


Terminsprøver
Ligger i efteråret. Opgaverne tilpasses, så det er noget eleverne har arbejdet med tidligere. Terminsprøverne strækker sig over flere uger og er tænkt som et øvelsesrum, så eleverne føler sig trygge i formen, til de rigtige prøver i 9.klasse. 


Karakterer 
Eleverne får deres første karakterer i efteråret. De bliver introduceret til karakterskalaen og karakterernes betydning og grundlag. Vi ved, det for nogle elever kan være svært at få karakterer første gang, derfor gør vi meget ud af ikke at gøre karakterer til det største i verden.


Praksisvalgfagsprøven 
Det er den første eksamen eleverne stifter bekendtskab med, og vi ønsker og bestræber os på, at det skal være så god en oplevelse som muligt. Det er også her eleverne skal vise at de har kunnet producerer noget, øvet sig i nye teknikker, og huske god viden fra undervisningsgangene. 
Vi oplever ganske få gange, at forældre ikke er enige i den bedømmelse deres barn har fået til en eksamen, eller i standpunktskarakter. Her er det vigtigt at huske, at vores undervisere er erfarne, at de kender barnet i skolen. Det barn I har hjemme er ikke altid det barn, vi oplever i skolen.


Særligt for 9.årgang

Når eleverne begynder i 9. klasse, vil der være et større fokus på eksamener.
Inden juleferien vil eleverne derfor få tildelt nye klasser - disse klasser vil eleverne være fast i fra juleferien og frem til, at de afslutter 9. klasse.

Opbygning af nye klasser:
I dialog mellem elev og lærere, vil der blive opbygget nye klasser, som bygger på de erfaringer, vi har gjort os i de foregående år ift. holddeling. Eleverne vil derfor fast være i “ny” 9A og “ny” 9B.

De nye klasser vil tage udgangspunkt i, hvordan eleverne bedst arbejder sammen (fagligt) og hvordan de fungerer med hinanden (socialt).
På denne måde giver vi eleverne de bedste forudsætninger for at få gode oplevelser til deres eksamener - dette med mulighed for at arbejde på tværs i den klasse, de nu er i. Vi sørger også for at skabe ro for eleverne op til en periode, som kræver ekstra fokus.

Valgfag på 9.årgang
Valgfagene foregår i klynger. Det betyder praktisk talt, at det er på tværs af Korup -, Tarup -, Ubberud- og Pårup Skole. Vi forsøger hvert år at sammensætte spændende tilbud på de forskellige skoler og rundt i byen- sidste nye tiltag har været et samarbejde med Zoo og at man har kunnet komme i praktik. Valgfagene afholdes af en uges varighed, hvor alle timer i den pågældende uge afsættes til valgfag. Dette sker to gange i løbet af efteråret for 9. årgang.


Terminsprøver
Ligger i efteråret. Opgaverne tilpasses, så det er noget eleverne har arbejdet med tidligere. De vil strække sig over flere uger og er tænkt som et øvelsesrum, så eleverne føler sig trygge i formen, når de når, de rigtige prøver i 9.klasse. 
UPV
Uddannelsesparathedsvurdering, jeres unge skal vurderes sidste gang, når de går i 9. klasse. Det kan være vanskeligt ikke at blive vurderet uddannelsesparat til en ønskelig uddannelse. Det er muligt at mødes med UUO- vejlederen, således I sammen kan se på, hvilke muligheder der er for jeres barn. http://kortlink.dk/r7t9


Sidste almindelige skoledag
Vil blive meldt ud i skoleårets start, sidste skoledag slutter for 9. årgang kl. 12:00, hvor eleverne forlader skolens område.
Det vil være muligt for elever og forældre at invitere deres undervisere til morgenmad på selve dagen. Skolen stiller gerne et lokale til rådighed.
Vi ønsker fra skolens side ganske som I, at det bliver en rar, hyggelig og mindeværdig dag. Derfor vil klassernes undervisere og skolens ledelse, være interesserede i dagens program og indhold. Undervisere og ledelsen har redigeringsret.
Det er i forbindelse med sidste skoledag ikke muligt at opbevare alkohol på skolen.


Eksamen
Vi vil indkalde til et forældremøde i løbet af foråret- her vil vi fortælle om de kommende prøver, og I vil få lejlighed til at stille spørgsmål.  Den obligatoriske projektopgave ligger i vinter eller tidlig forår, de skriftlige eksamener ligger i starten af maj måned, og de mundtlige i løbet af juni.
Vi oplever ganske få gange, at forældre ikke er enige i den bedømmelse, deres barn har fået til en eksamen, eller i standpunktskarakter. Her er det vigtigt at huske at vores undervisere er erfarne, de kender barnet i skolen. Det barn I har hjemme er ikke altid det barn, vi oplever i skolen.

 

Andre relevante oplysninger


MinUddannelse 
Det er en dynamisk platform, hvor årsplaner, lektier, undervisningsmaterialer, opgaver afleveringer m.m findes. Vi arbejder med at bruge platformen til elevplaner.


Praktik
Vi har på Korup skole et rigtig godt samarbejde med de erhvervsdrivende i lokalområdet, og de er meget fleksible i forhold til individuelle praktikforløb af kortere eller længere varighed. 


Aula
Det er her vi skriver til jer, og I kan kontakte os. Det er også muligt, at I skriver, at I ønsker at blive kontaktet af en underviser på telefon eller omvendt. Ind i mellem er det lettere at ringe, men aftal gerne et tidsrum på Aula, så alle har tid på pågældende tidspunkt. Tjek Aula med jævne mellemrum, da meddelelser og opslag om ture, praktik og alt mulig andet foregår her.


Lektier 
Der vil være lektier, men ikke dag til dag lektier. Der kan forventes forskelligt fra elev til elev, og der kan laves individuelle aftaler i samarbejde med kontaktlærer eller faglærer.
Der vil være afleveringsopgaver, der også fylder derhjemme. Eleverne vil oftest have haft tid til at arbejde med opgaverne på skolen og lektien vil strække sig over flere dage, så det er muligt at afsætte tid til det.
Henvendelser vedr. manglende lavede lektier, skal I tage som en servicemeddelelse fra underviserne. I er velkomne til at respondere med et ok, tak for meddelelsen, det tager vi lige en snak om eller lignende. 
Oplever I, at modtage rigtig mange af den slags beskeder, vil vi indkalde jer til et møde, hvor vi får talt om, hvordan vi håndterer det. 
Elever som har fravær af den ene eller anden grund, er selv ansvarlige for at tjekke op på lektier, og hvad der i øvrigt er arbejdet med i undervisningen.


Fravær
Helt praktisk fungerer det sådan at jeres børns fravær registreres enten som lovlig fravær - det er når I giver besked ved sygdom, tandlægebesøg eller speciallægebesøg. Ulovligt fravær, som er når Jeres børn ikke dukker op, enten til enkelte timer eller hele dage, uden underviserne får besked. Ekstraordinært fri, det er når I har kontaktet skolens ledelse vedrørende fri til særlige begivenheder som guldbryllup særlig feriefri eller andet. Det vurderes ift. jeres barns øvrige deltagelse i skolen, som efterfølgende registreres som ekstraordinært fri eller ulovligt fravær. 
Hver måned får skolen besked fra Odense Kommune om elever der er på 10% fravær, og om fraværet er faldende eller stigende. Kontaktlæreren vil kontakte jer når fraværet er over 10%.


IT
I Ungemiljøet foregår undervisningen elektronisk. Alle elever skal derfor have en computer. Eleverne kan medbringe deres egen pc i skolen. Der er fuld respekt om, at dette ikke kan stilles som et krav til elever/forældre. For de elever, der ikke har mulighed for at medbringe egen pc, stiller skolen en pc til rådighed som årsudlån. 


Elevråd 
Vi ønsker at inddrage vores elever så meget som muligt, derfor finder vi det vigtigt, de er med i processerne omkring deres skole. Vi ønsker de er samarbejdspartnere omkring nye tiltag og ændringer. Vi ønsker også de er aktive i formidlingen til deres klassekammerater. De har fx været med i processen omkring mobilfri pause.


Mobiltelefoner
Vi har på opfordring fra skolebestyrelsen lavet en proces omkring mobiltelefoner og pc’er i pauserne. Det har betydet, at den første pause er skærmfri, eleverne afleverer deres telefoner ved timens start og får dem først udleveret til anden pause.


Indesko
Eleverne må ikke have deres sko på indenfor, men må gerne have et par ekstra sko med som de bruger som indesko.


Skab
Alle elever har deres eget skab, som de har mulighed for at låse med egen hængelås. Her kan de fx lægge deres personlige ejendele og pc i pauserne


Skolemad
Det er muligt at bestille skolemad https://www.skolemad.nu/


Kontakt
Hvis du/I mangler informationer i ovenstående, så skriv til Tobias Krogh Hedemann på tohed@odense.dk.