Ny Ungedidaktik - 'Ung sammen'
Som et led i Odense Kommunes handleplan for at fremme unges trivsel ses 'Ny Ungedidaktik'.
I Ungemiljøet betyder det, at vi fra skoleåret 24/25 implementerer to nye tiltag:
En ugentlig (rullende dage) skærmfri dag. På denne dag foregår alle timer i skemaet uden skærm. Dette for at fremme en mere kreativ og aktiv undervisning.
En månedlig (rullende dage) trivselsdag. Her har klassen eller årgangen mulighed for at omlægge undervisningen, så der i stedet arbejdes med klassens/årgangens trivsel og sociale fællesskab. Det kan være i form af ture ud af huset eller andre aktiviteter på skolen. Undervisningen kan også omlægges ift. det normale skema, således at mødetiden kan variere, skulle det blive aktuelt ifm. med en aktivitet ud af huset. Det kunne fx være, at årgangen skulle en tur i teatret om aftenen. Det vil blive meldt ud på Aula, hvis en trivselsdag har en ændret mødetid.
To-lærer-princippet
Vi har en lang tradition for To-lærer-princippet på Korup Skole, fordi vi har set fordelene ved, at eleverne har kunnet deltage i et større fællesskab.
I forhold til elevernes tryghed og faglige udbytte, har vi valgt at parallellægge samtlige timer på de enkelte årgange. Hver årgang vil kunne deles i hold eller have fælles undervisning med begge lærere. Lokalerne støder op til hinanden med en dør mellem, og når den er åben, vil eleverne opleve, at de deler lærere.
Vi ser vores to-lærer-princip som en klar fordel. Vi har engagerede undervisere, der undervejs kan sparre med hinanden både før, under og efter undervisningen. Samtidig gør det os mindre sårbare ift. kurser, sygdom eller andet fravær, da der vil være en underviser tilbage, der ved, hvad der arbejdes med, og som kan instruere en vikar.
Det er vores klare holdning, at det giver eleverne stabilitet og tryghed.
Den gradvise holddeling på årgangen
Som illustreret i figuren til højre sker holddelingen på klassetrinene gradvist i løbet af tiden i Ungemiljøet. Når man rykker i Ungemiljøet på 6. klassetrin har man al undervisning i sin klasse. Fra 7. klassetrin og frem imod slutningen af 8. vil der gradvist være mere og mere undervisning, hvor årgangen er delt op i hold på tværs af de to klasser. Dette giver mulighed for et større socialt og fagligt fællesskab på årgangen. Og der kan på 9. klassetrin således dannes klasser ud fra, hvem eleverne gerne vil gå til eksamen sammen med, i de fag, hvor der kun kan dannes grupper inden for klassen.
Derfor er holdundervisning vigtig for os
Vi kan tilgodese de elever, der kan drage nytte af, at der undervises på et mindre hold med mere kontakt til deres underviser, mens andre har glæde af at være på et større og mere selvstændigt hold med den anden underviser. Der er elever, der har brug for nye fællesskaber enten fagligt eller socialt. Livet bliver større for vores elever i takt med, de bliver ældre og verden åbnes. Vi vil gerne støtte op om, at de får flere samarbejdspartnere.
Fællesskab skaber tryghed
Vi er opmærksomme på, at klassen for nogle elever, og ikke mindst deres forældre, betyder tryghed. Vi ved, det for nogle elever kan være svært at finde nye kammerater, og at verden er stor og uoverskuelig, derfor er det rart at kunne være i et fællesskab, hvor de ikke altid udfordres socialt. Vi opfordrer til, at de enkelte årgange holder arrangementer for begge klasser/hold. Hvis der er behov for at fastholde klassearrangementer, kan dette aftales i forældrerådet.
Kontaktlærerordningen
I Korup Skoles Ungemiljø har alle elever en kontaktlærer. Eleverne er fordelt mellem de undervisere, der er på årgangen, hvor hver underviser har mellem 10 – 20 elever, som de har et særligt fokus på. Kontaktlæreren er den person, der har elevsamtalerne og den primære kontakt til hjemmet.
Det er vigtigt for os, at samarbejdet omkring det enkelte barn fungerer, så hvis du som forældre oplever, der er noget i dit barns liv, du undrer dig over, eller der sker noget på hjemmefronten, der vil få indflydelse på dit barns skolegang, så tag fat i dit barns kontaktlærer, så I kan få talt sammen om, hvordan I bedst kan hjælpe barnet/den unge.
Kontaktlærerne arbejder indbyrdes sammen om trivsel på årgangene, de mødes på ugentlig basis, hvor der drøftes tiltag og trivsel.
Fællesarealer
Vi har to lokaliteter, hvor vi kan samle op til flere årgange. Det er vigtigt for os i forhold til morgensamlinger, oplæg og fælles undervisning. Rent fysisk er det i Ungemiljøets fællesrum, vores gamle bibliotek og i Grønt lokale. Vi har etableret et stilleområde, hvor de elever, der har brug for at kunne fordybe sig, får gode muligheder.
De andre lokaler i Ungemiljøet er mere velegnede til klasse- og holdundervisning, som tidligere beskrevet.
Vi arbejder med at gøre det fysiske undervisningsmiljø mere komfortabelt. Vi vil indrette vores læringsrum og -miljøer, så de i et større omfang tilgodeser elevernes forskellige behov i undervisningen. Der er muligheder i varierede læringsrum.