Korup Skole er en folkeskole, så folkeskolelovens formålsparagraf er skolens vision:
§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.
Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Folkeskolens mål er i forbindelse med folkeskolereformen blevet præciseret til, at folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Samtidig skal folkeskolen mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater samt øge elevernes trivsel.
Kerneopgave
Skolens medarbejdere har i foråret 2014 formuleret følgende kerneopgave.
Vi vil skabe et læringsrigt, trygt og relationsfremmende miljø, som vi er stolte af. Når vi arbejder med kerne-opgaven:
• Tager vi udgangspunkt i den enkelte elevs kompetencer og potentialer
• Bygger vi fællesskaber som ramme om de faglige og sociale aktiviteter.
Vores fælles professionelle tilgang – det vi kan regne med fra hinanden:
• Vi tager fælles ansvar
• Vi udviser inspirerende engagement
• Vi er nysgerrige
• Vi er åbne
• Vi vil udvikle
• Vi er omstillingsparate
Elevsyn
På Korup Skole tror vi på, at alle elever deltager så godt, de kan. Nogle skal støttes mere end andre. At skabe et mangfoldigt læringsmiljø med deltagelsesmuligheder for alle er en forudsætning for at skolen lykkes. Vi arbejder ud fra, at elever lærer bedst, når de trives både personligt, socialt og fagligt.
Vi arbejder med dannelse jf. Odense Kommunes dannelsesstrategi, hvor der er fokus på mod, medmenneskelighed, vedholdenhed og nysgerrighed.
Faglig trivsel
Vi arbejder ud fra, at elever lærer bedst, når de arbejder med opgaver, der for den enkelte elev er udfordrende og overkommelige.
Vi arbejder ud fra, at eleverne lærer bedst, når der er fast kendt struktur for undervisningen.
Social trivsel
Vi arbejder ud fra, at elever lærer bedst, når de indgår i konstruktive læringsfællesskaber med klassekam-merater, personale og familie.
Vi arbejder ud fra, at elever lærer bedst, når de bidrager til, at de selv og andre har det godt.
Personlig trivsel
Vi arbejder ud fra, at elever lærer bedst, når de tror på sig selv og egne muligheder og evner, hvor de har mentalt overskud til at mestre glade og svære følelser og personlige udfordringer.
Vi arbejder ud fra, at elever lærer bedst, når de er i low-arousal med fagligt, socialt og personligt overskud.
Samarbejdssyn
På Korup Skole løfter vi trivsel og læring som en fælles opgave. Vores fælles mål er at vi hjælper hinanden, vidensdeler og bruger hinandens fagligheder og har stor fokus på refleksion over egen praksis. Vi lader os inspirere af tanker bag aktionslæring og low arousal tilgangen.
Når vi planlægger skoleåret, sikrer vi os, at der er tid til teammøder og møder mellem team og vejledere til udviklingen af det professionelle læringsfællesskab. Vi bruger bla. mikrohandlinger som redskab til at skabe udvikling på en overskuelig måde.
På Korup Skole er vi fælles om at udvikle didaktik og pædagogik i team, PLF, afdelinger og samlet som skole og med de øvrige folkeskoler i Odense Kommune. Vi bruger kommunale og internationale projekter til at fremme udvikling, der hvor vi er.
Forældrene til vores elever har stor betydning for vores muligheder for at lykkes med vores opgaveløsning. Vi er hele tiden nysgerrige over, hvordan vi kan fremme samarbejdet og balancere familieperspektivet med samfundsperspektivet.