TEACCH står for Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children. Den TEACCH-inspirerede metode/pædagogik bygger på det menneskesyn, at mennesker med ASF har ret til at bevare de særinteresser og særpræg, som de måtte have (Beyer, 1998). I den TEACCH-inspirerede metode/pædagogik er der en stor opmærksomhed på at understøtte elevens kommunikative og forståelsesmæssige udvikling gennem forskellige strategier bestående af visualisering og konkretisering (Beyer, 1998; Langagerskolen, u.å.).
Der forekommer fire centrale dimensioner i TEACCH (Beyer, 1998; Langagerskolen, u.å.):
- Elevernes forældre medinddrages med henblik på at sikre, at de får indflydelse på den undervisning og/eller behandling, deres barn tilbydes
- Den støtte, som tilbydes eleverne og deres forældre, skal være kontinuerlig og livslang
- Det er en bestræbelse, at de tilbud, der gives, forekommer som en helhed, således eleven oplever en ensartethed i forholdemåden i alle dets miljøer
- De mennesker, der arbejder med eleverne, bør være eksperter, der har stor viden om ASF
Ifølge den TEACCH-inspirerede metode/pædagogik vil en struktureret undervisning indeholde følgende fem dimensioner (Beyer, 1998):
- Første dimension omfatter en stor faglig viden om ASF hos de professionelle, der arbejder med eleverne til daglig
- Anden dimension omfatter en fyldestgørende beskrivelse af eleven, hvor særligt forældresamarbejde og tværfagligt samarbejde er afgørende
- Tredje dimension omfatter begrebet ’alternativ mening’, der centrerer sig om de forskellige hjælpemidler såsom piktogrammer, visuelle skemaer mm., den enkelte elev, måtte have brug for
- Fjerde dimension omfatter det livslange udviklingsperspektiv således, at der hele tiden er fokus på at udvikle elevens selvstændighed og handlemuligheder
- Femte dimension omfatter det perspektiv, at undervisning er en dynamisk proces, der hele tiden bør tilpasses og justeres