Efterhånden som eleverne bliver mere sikre læsere, vil de bøger eleverne præsenteres for være mere komplekse i sprog, handling og opbygning. Vi bestræber os på, at eleverne skal læse mange forskellige typer af tekster og prioriterer fysiske bøger, når det er muligt. Vi indkøber løbende klassesæt og supplerer med bøger fra Center for Undervisningsmidler. Gennem hele skoleforløbet lægger vi vægt på at tale med eleverne om teksternes indhold, så de får en større forståelse for sig selv og verden omkring dem.
På Korup Skole har vi et korps af læsevejledere og ordblindeambassadører. Deres opgave er at støtte elevers skriftsprogsudvikling i samarbejde med skolens lærere.
Læsevejlederne en del af skolens PLF (Pædagogiske Læringsfællesskaber). Læsevejlederne er tilknyttet to eller tre årgange, hvor de er med i danskundervisningen ét modul om ugen. Derudover er der afsat tid til, at læsevejlederne mødes med dansklærerne på de respektive årgange.
Vi har udviklet et årshjul for test og prøver. I årshjulet er der en række obligatoriske test og forslag til frivillige test. De enkelte årgange kan i samarbejde med læsevejlederen vælge at gøre brug af de frivillige test på enten klasse- eller elevniveau.
Alle elever gennemfører undervisningsministeriets obligatoriske test:
- Sprogvurdering (0. klasse)
- Screening for læsevanskeligheder (1. klasse)
- Folkeskolens Nationale Overgangstest i læsning (2., 3., 4., 6. og 8. klasse)
Hvis det vurderes, at en elev er i læse-skrivevanskeligheder, vil forældrene blive orienteret, og der vil blive iværksat tiltag.